حدیث موضوعی امام علی(ع) صدای عدالت انسانی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام علی(ع) صدای عدالت انسانی
بذره ، گـر نظـر لطـف بـو تـراب کـند / به آسمان رود و کـار آفـتـاب کـند 
ثامن تم
طراح قالب
ثامن تـــم
روزشمار محرم عاشورا

انا وضعت فى الصغیر بکلاکل العرب و کسرت نواجم قرون و ربیعة و مضر.

(نهج البلاغه خطبه قاصعه)

صفت شجاعت یکى از ارکان اصلى فضائل نفسانى است و عبارت است از عدم تزلزل نفس در امور خطیره و هولناک،و مظهر تام و مصداق حقیقى آن وجود على علیه السلام بود.

اگر چه در فصول پیشین ضمن شرح خدمات نظامى آنجناب چه در غزوات رسول اکرم صلى الله علیه و آله و چه در جنگهاى دوران خلافتش (جنگهاى جمل و صفین و نهروان) شمه‏اى از هیبت و شجاعت او نگارش گردید لیکن هر چه در اینمورد گفته و نوشته شود اندکى از بسیار و یکى از هزار بیشتر نخواهد بود.

بنا بنقل مورخین رنگ على (ع) گندمگون،چشمان مبارکش درشت و جذاب،ابروانش پیوسته و پر پشت،دندانهایش محکم و سفید و چون مروارید بود.دست و بازو و ساعد بى نهایت قوى و گوشت آن پیچیده و محکم و در تمام عرب بسطبرى بازو و محکمى عضلات مشهور بود چنانکه گوئى گوشت و پوست و استخوان آنرا کوبیده و آنگاه دست بازو و ساعد ساخته‏اند.

على علیه السلام متوسط القامه بود و تمام گوشت بدن او ورزیده و محکم و چون آهن صلب بنظر میآمد و بطور کلى آنحضرت در اعتدال مزاج و رشد جسمانى و در نهایت نیرومندى بود.مورخین عموما معتقدند که شجاعت و زورمندى على علیه السلام در تمام عرب منحصر بفرد بود،پدرش ابو طالب او را با جوانان عرب بکشتى وا میداشت و آنحضرت با اینکه از جهت سن خیلى کوچکتر از آنان بود ولى با سرعت عجیبى آنها را بر زمین میزد.از زبیر بن عوام نقل کرده‏اند که قسم یاد کرد و گفت در هیچیک از جنگها از هیچ شجاعى نترسیدم مگر در مقابل على علیه السلام که از شدت وحشت خود را گم میکردم.و این تنها زبیر نبود که از مقابله با او وحشت مینمود بلکه تمام قهرمانان نیرومند و مردان رزم از تصور مقابله با او بوحشت افتاده و در برابرش عرض اندام نمیکردند چه خوب گفته شاعر:

اغمد السیف متى قابله‏ 
کل من جرد سیفا و شهر
 (1)

برای مشاهده ادامه مطلب اینجا کلیک کنید...

جمعه 92/2/6 .:. 11:5 صبح .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)

ان ههنا لعلما جما (على علیه السلام)

در مورد علم امام و پیغمبر عقاید مردم مختلف است گروهى معتقدند که علم آنان محدود بوده و در اطراف مسائل شرعیه دور میزند و جز خدا کسى از امور غیبى آگاه نمیباشد زیرا آیاتى در قرآن وجود دارد که مؤید این مطلب است من جمله خداوند فرماید:

و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو)

(1) کلیدهاى خزائن غیب نزد خدا است و جز او کسى بدانها آگاه نیست) و همچنین فرماید: (و ما کان الله لیطلعکم على الغیب) (2) و خداوند شما را بر غیب آگاه نسازد) در برابر این گروه جمعى نیز آنها را بر همه امور اعم از تکوینى و تشریعى آگاه دانند و عده‏اى هم که مانند اهل سنت بعصمت امام قائل نمى‏باشند امام را مانند دیگر پیشوایان دانسته و گویند ممکن است او چیزى را نداند در حالیکه اشخاص دیگر از آن آگاه باشند همچنانکه عمر در پاسخ زنى که او را مجاب کرده بود گفت. (کلکم افقه من عمر حتى المخدرات فى الحجال) (3) همه شما از عمر دانشمندترید حتى زنهاى پشت پرده) .

بحث در این موضوع از نظر فلسفى مربوط است بشناسائى ذهن و دانستن ارزش معرفت آدمى و اینکه علم از چه مقوله‏اى میباشد و خلاصه آنکه علم انکشاف‏واقع است و بدو قسم ذاتى و کسبى تقسیم میشود (4) .علم ذاتى مختص خداوند تعالى است و ما را بتصور حقیقت و کیفیت آن هیچگونه راهى نیست،و علم کسبى مربوط بافراد بشر است که هر کسى میتواند در اثر تعلم و فرا گرفتن از دیگرى دانشى تحصیل نماید.و شق سیم علم لدنى و الهامى است که مخصوص انبیاء و اوصیاء آنها میباشد و این قسم علم مانند علم افراد بشر کسبى و تحصیلى نیست و باز مانند علم خدا ذاتى هم نیست بلکه علمى است عرضى که از جانب خدا بدون کسب و تحصیل به پیغمبران و اوصیاء آنها افاضه میشود و آنان با اذن و اراده خدا میتوانند از حوادث گذشته و آینده خبر دهند و در برابر هر نوع پرسش دیگران پاسخ مقتضى گویند چنانکه خداوند درباره حضرت خضر فرماید : (و علمناه من لدنا علما) (5) و ما او را از جانب خود علم لدنى و غیبى تعلیم دادیم) و همچنین حضرت عیسى علیه السلام که از جانب خدا علم لدنى داشت بقوم خود گوید:

(و انبئکم بما تأکلون و ما تدخرون فى بیوتکم) (6) .

(شما را خبر میدهم بدانچه میخورید و آنچه در خانه‏هایتان ذخیره میکنید.)

برای مشاهده ادامه مطلب اینجا کلیک کنید...

جمعه 92/2/6 .:. 11:2 صبح .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)

 

لم اعبد ربا لم اره.(على علیه السلام)

حقیقت عبادت تعظیم و طاعت خدا و چشم پوشى از غیر اوست،بزرگترین فضیلت نفس ستایش مقام الوهیت و تقرب جستن بساحت قدس ربوبى است،عبادت اگر با شرایط خاص خود انجام شود مقام بسیار بزرگ و افتخار آمیزى است چنانکه از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله بوسیله کلمه عبد تجلیل شده و قبل از عنوان رسالت عبودیت او قید گردیده است:

اشهد ان محمدا عبده و رسوله.

براى سیر مراتب کمال بهترین وسیله پیشرفت،تهذیب و تزکیه نفس است که راه عملى آن با عبادت حقیقى صورت میگیرد.انجام عبادت تنها براى رفع تکلیف نیست بلکه وسیله نمو عقل،و موجب تعدیل و تنظیم قواى وجودى است که نفس را از آلودگیهاى مادى باز میدارد،بهترین وجه عبادت انجام امرى است که بدون ریا و سمعه بوده و صرفا براى خدا باشد و در این شرایط است که صفت تقوى ظهور میکند و بدون آن انجام عبادات مقبول نیفتد.

تقوى و ورع انحراف از جهان مادى و فانى بوده و توجه بعالم روحانیت و بقاء است و ایمانیکه بزیور تقوى آراسته شود ایمان حقیقى است و در اثر اخلاص در عبادات،شخص را بمرحله یقین میرساند.

برای مشاهده ادامه مطلب اینجا کلیک کنید...

پنج شنبه 92/2/5 .:. 6:13 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)

از نظر فلسفى مجموعه نفسانیات هر کسى شخصیت او را تشکیل میدهد ولى در اصطلاح عموم،شخصیت اشخاص در نتیجه ظهور و بروز صفت خاصى مشخص و تعیین میگردد مثلا کسى که شم قوى در امور سیاسى داشته باشد شخصیت سیاسى نامیده شده و اگر عالم و دانشمند باشد بعنوان شخصیت علمى از وى نام مى‏برند و چون در روانشناسى ثابت شده است که نفسانیات و صفات جسمانى در همدیگر اثر دارند لذا براى معرفى کامل شخصیت هر فردى باید صفات جسمانى و خصوصیات روحى و اخلاقى او را بررسى نمود.

از طرفى براى مطالعه صفات جسمى و خصال روحى اشخاص باید از روش معمول در علوم طبیعى یعنى از مشاهده و تجربه استفاده نمود زیرا حقیقت نفسانیات مانند خود نفس غیر قابل شناخت و مجهول است و فقط از آثار آنها میتوان بوجودشان پى برد.

موضوع دیگر اینکه شناسائى ما درباره شخصیت اشخاص اعم از اینکه این شناسائى سطحى و یا علمى باشد منوط بدارا بودن صفات مشابهى از صفات صاحب شخصیت است بعبارت دیگر انسان از طریق حالات درونى خود بکیفیات نفسانى دیگران نیز پى مى‏برد و همین روش در مورد آلام و لذایذ جسمانى نیز صادق میباشد هنگامیکه آدمى از فوت نزدیکان خود متأثر میشود و یا از درد عضوى ناله‏میکند تأثر و درد سایرین نیز براى او قابل ادراک میباشد.

از طرفى کیفیات نفسانى هر کسى منحصر بخود او بوده و تشکیل یک سلسله واحدى را میدهند که در اصطلاح روانشناسى آنرا وحدت گویند و این وحدت در طول زمان محفوظ مانده و هویت شخص را نشان میدهد.

برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید...

پنج شنبه 92/2/5 .:. 6:2 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)

به نام خدا

از امروز یه موضوع جدید به وبلاگ اضافه می کنم با محوریت فضائل علی(ع) و مطالب مرتبط با این موضوع رو در آن قرار میدم.برای استفاده از این مطالب می تونید از سمت راست صفحه وبلاگ موضوع موردنظر خودتونو انتخاب کنید.یاعلی


پنج شنبه 92/2/5 .:. 5:57 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)
جمعه 92/1/30 .:. 3:27 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)

دکتر احمد شفازاده مجری توانمند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

استاد احمد شفازاده

 

برای مشاهده همین عکس با سایز کوچک تر اینجا کلیک کنید...

جمعه 92/1/30 .:. 3:20 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)
جمعه 92/1/30 .:. 2:27 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)

به نام خدا


استاد احمد شفازاده

امروز ساعت 8 با استاد شفازاده کلاس تفسیر موضوعی نهج البلاغه داشتم. مطالب این جلسه مثل جلسات گذشته جالب و شنیدنی بود. ابتدای جلسه با آغاز فصل پیامبری و پیشوایی شروع شد وکمی راجع به فلسفه ی وحی و پیام آوری توسط استاد صحبت شد. بحث اینجا کشید که به دلیل نزول تدریجی قرآن کریم، این مصحف الهی مورد تحریف واقع نشده و این یکی دلایل عدم تحریف قرآن کریم می باشد. پس از این صحبتها استاد صحبتهای جالبی راجع به نظرات اندیشمندان و متفکران غیر مسلمان راجع به قرآن کریم و اسلام بیان نمودند.در اینجا نظر شما رو به این مطالب جلب میکنم:

 

 

دانشمندان و متفکران امروز جهان ، حتی کسانی که مسلمان نیستند ، وقتی از روی حقیقت طلبی این کتاب آسمانی را مطالعه می کنند ، در برابر عظمت و بزرگی آن احساس خضوع می کنند و از این کتاب به بزرگی یاد می نمایند که این نشان حضور زنده و شاداب قرآن در دنیای امروز است .


 1.آلبرت اینشتین ( متفکر و فیزیکدان بزرگ )

قرآن، کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست بلکه مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه راست ، راهی که بزرگترین فلاسفه از تعریف آن عاجزند ، هدایت می کند.

برای مشاهده ادامه سخنان استاد شفازاده اینجا کلیک کنید...

چهارشنبه 92/1/28 .:. 11:6 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)

شفازاده: در مدینه دنیایی خاص داری. متوسل به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌شوی و می‌توانی دنیا و عقبای خود را آباد کنی.

احمد شفازاده مجری برنامه روضه رضوان، امسال از اعضای گروه اعزامی صدا و سیما به حج تمتع است، قبل از تشرف او به این سفر معنوی، گفتگویی با وی انجام داده ایم که در زیر می خوانید:

استاد احمد شفازاده

* شما چندبار به حج رفته‌اید؟
اولین سفر کادوی ازدواجم بود که از مادرم هدیه گرفتیم. ما تصمیم داشتیم مراسم عروسی نگیریم و مادرم یک سفر حج به ما هدیه داد که اولین سفر عمره‌ من بود. بعد از آن 4 سفر عمره از طرف سازمان داشتم و یک تمتع هم از طرف سازمان سال88 رفتم. این تمتع هم دومین سفر تمتع است، اگر قسمت شود.
مادرم همیشه توصیه می‌کرد سر نماز دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ» را بخوانم تا حج نصیبم شود. من به سفارش مادر خداب یامرزم این دعا را در همه قنوت‌هایم می‌خوانم. جالب است که از سالی که شروع به خواندن این دعا کردم، به لطف پروردگار و دعای مادر هر سال به حج می‌روم. البته یکی دو سال هم که وقفه افتاد، به من گفتند بیا و دعا اجابت شد، ولی به دلیل مشغله کاری نتوانستم بروم.

برای مشاهده ادامه مصاحبه اینجا کلیک کنید...

یکشنبه 92/1/25 .:. 1:33 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)
.:.  کدنویسی : وبلاگ اسکین  .:.  گرافیک : ثامن تم  .:.
روزشمار غدیر
درباره نویسنده وبلاگ

باسلام.بنده محمد محمدپور حسین آبادی متولد شهریور 1370 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد واحد کرج هستم. این وبلاگ رو به پیشنهاد دکتر احمد شفازاده، مدرس درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه راه انداختم و زیر نظر ایشان وبلاگم رو به روزرسانی می کنم. امیدوارم بتونم یه قطره کوچک از دریای بزرگی و علم مولای خوبیها حضرت علی(ع) رو تو این وبلاگ قرار بدم. به این امید که شامل الطاف الهی قرار بگیریم...یاعلی
آمار یا علی های وبلاگ


یا علی های امروز: 39
یا علی های دیروز: 24
کل یاعلی ها: 155246
روزشمار فاطمیه اوقات شرعی