حدیث موضوعی عصمت حضرت زهرا(س) - امام علی(ع) صدای عدالت انسانی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام علی(ع) صدای عدالت انسانی
بذره ، گـر نظـر لطـف بـو تـراب کـند / به آسمان رود و کـار آفـتـاب کـند 
ثامن تم
طراح قالب
ثامن تـــم
روزشمار محرم عاشورا

عصمت حضرت زهرا(س)

حضرت فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام، تنها زن معصوم اسلام است، که عصمت او ریشه‏ى قرآنى و حدیثى داشته و تاریخ زندگى پرافتخارش، شاهد بزرگ دیگرى در این مقوله مى‏باشد. 

فاطمه علیهاالسلام پیش از آنکه متولد گردد، نطفه‏اش از غذاى پاک بهشتى در صلب پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله و آنگاه خدیجه قرار داده شده و در رحم مادر، پناه و انیس او به حساب آمده و هنگام ولادت با فرستادگان غیبى به سخن پرداخته و سپس در مدت محدود حیاتش صدها کرامت محیرالعقول نشان داده و... همگى اینها از عصمت آن بانوى گرانقدر حکایت دارد. 

آرى فاطمه علیهاالسلام به عنوان الگو و اسوه‏ى زنان عالم معرفى شده و دیگر زنان، باید از زندگى بى‏لغزش او سرمشق بگیرند و شیوه‏هاى تربیتى و اخلاقى و خودسازى را، در آیین: عبادى، همسردارى، پرورش فرزند، حقوق اجتماع و مردم و... به کارگیرند و آن کنند که او کرده و آن گونه روند که او رفته است. 

نگارنده عقیده دارد که خانه و زندگى مشترک خانوادگى، بهترین محک براى سنجش اخلاق و رفتار و ایمان و تقوا و عدالت و... هر کس محسوب مى‏گردد و حضرت فاطمه علیهاالسلام در کنار پدر و خانه‏ى پدرى امتحان خوبى داده و مدال «فداها ابوها». «ام ابیها» و دهها مدال دیگر از دست پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله دریافت داشته است و هم در خانه شوهر تا آنجا پیش رفته، که امیرالمؤمنین مى‏فرمایند: فاطمه علیهاالسلام کوچکترین عملى که باعث خشم من گردد انجام نداد، او مرا نافرمانى نکرد و با اخلاق و رفتارش غمها و غصه‏هاى دیگر مرا برطرف ساخت.

شهادت قرآن بر عصمت فاطمه(س)

پروردگار عالم در قرآن مجید (سوره‏ى احزاب، آیه‏ى سى و سه) مى‏فرمایند: 
انما یریداللَّه لیذهب عنکم الرجس اهل‏البیت و یطهرکم تطهیرا. 
خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل‏بیت دور کند و کاملا شما را پاک گرداند. 

این آیه گواهى مى‏دهد که اهل‏بیت معصوم و بى‏لغزش هستند و هیچ گناهى نمى‏کنند. («الرجس» در آیه شامل همه‏ى گناهان و لغزشها مى‏گردد، که اهل‏بیت از آنها دورند.) 

مراد از اهل‏بیت کیست؟ جواب و بحث و بررسى آن در فصل اول این کتاب گذشت و طبق احادیث معتبر اهل سنت و اظهارات و اعترافات همسران پیامبر صلى اللَّه علیه و آله، ثابت گردید که مراد از آن پنج تن آل‏عبا مى‏باشند، که فاطمه‏ى زهرا علیهاالسلام یکى از آنهاست، بنابراین، فاطمه علیهاالسلام طبق گواهى قرآن مجید معصوم مى‏باشد.

استدلال امیرالمؤمنین در عصمت حضرت زهرا(س)

چون خلیفه‏ى اول پس از رحلت پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فدک را غصب کرد و حضرت فاطمه‏ى زهرا با او به محاجه و مناظره پرداخت، امیرالمؤمنین على علیه‏السلام نیز پس از سخنرانى و خطبه فاطمه علیهاالسلام در مسجد، به مسجد رفت و از جمله‏ى سخنانش خطاب به ابوبکر فرمود: 

یا ابابکر! بگو ببینم قرآن خوانده‏اى؟ 
ابوبکر: بلى خوانده‏ام. 
على علیه‏السلام: بگو ببینم آیه‏ى تطهیر: «انما یریداللَّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا، (1)در حق ما نازل شده، یا در حق دیگران؟ 
ابوبکر: در حق شما نازل شده. 
على علیه‏السلام: اگر کسى شهادت دهد که فاطمه علیهاالسلام کار بدى انجام داده چه مى‏کنى؟ آیا شهادت او را مى‏پذیرى یا نه؟ 
ابوبکر: بلى، مى‏پذیرم و براى فاطمه علیهاالسلام مانند دیگران حد جارى مى‏کنم. 
على علیه‏السلام: در این صورت در پیشگاه خدا کافر مى‏شوى. 
ابوبکر: چرا؟
على علیه‏السلام: زیرا در این فرض، تو شهادت خدا را که به پاکى فاطمه علیهاالسلام گواهى داده قبول نکرده و گواهى مردم را گرفته‏اى، همان طورى که شهادت خدا و پیامبر صلى اللَّه علیه و آله را در این مورد نادیده گرفته و فدک را از فاطمه علیهاالسلام به یغما برده‏اى؟ 
ابوبکر! مگر فدک در دست فاطمه علیهاالسلام نبود؟ چرا و چگونه چیزى که در دست او است، از او بینه و شاهد مى‏خواهى؟ 

مردم چون این مناظره و سخنان على و ابوبکر را مى‏شنیدند، بر روى یکدیگر نگاه کرده و گفتند: «صدق واللَّه على بن ابى‏طالب؛ سوگند به خدا که حق با على علیه‏السلام است. (2) 
قابل توجه است، که امیرالمؤمنین از آیه‏ى تطهیر بر عصمت فاطمه علیهاالسلام استدلال نموده و مهاجرین و انصار نیز آن را پذیرفته و مورد تأیید قرار داده‏اند.

روایت فریقین و عصمت فاطمه زهرا(س)

عن ابى‏جعفر (سلام‏الله‏علیه) فى قول الله (عز و جل) «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»، قال: نزلت هذه الآیه فى رسول‏الله و على بن ابى‏طالب و فاطمه و حسن و حسین (ع) و ذلک فى بیت ام‏سلمه زوج النبى فدعا رسول‏الله (ص) علیا و فاطمه والحسن والحسین (صلوات‏الله‏علیهم) ثم ألبسهم کساء له خیبریا و دخل معهم فیه، ثم قال: اللهم هولاء اهل بیتى و عدتنى فیهم ما وعدتنى، اللهم اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا، فقالت و أنا معهم یا رسول‏الله قال: أبشرى یا ام‏سلمه فانک الى خیر (3) 


امام باقر (ع) مى‏فرماید: آیه تطهیر درباره‏ى رسول‏الله و على و فاطمه و حسن و حسین (صلوات‏الله‏علیهم) در خانه ام‏سلمه نازل شده است. وقتى این آیه نازل شد حضرت على و فاطمه و حسن و حسین (سلام‏الله‏علیهم) را زیر کساى خیبرى جمع کرد و فرمود: خدایا اینها اهل‏بیت من هستند که در مورد آنان وعده‏ها داده‏اى خدایا رجس و پلیدى را از آنان دور کن و آنان را پاک و منزه گردان. 
 

 پی نوشت ها

1ـ احزاب/ 33.
2ـ احتجاجات طبرسى، چاپ نجف، ج 1، ص 122- 123. 
3ـ نورالثقلین، ج 4، ص 270.


شنبه 92/1/24 .:. 10:13 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)
.:.  کدنویسی : وبلاگ اسکین  .:.  گرافیک : ثامن تم  .:.
روزشمار غدیر
درباره نویسنده وبلاگ

باسلام.بنده محمد محمدپور حسین آبادی متولد شهریور 1370 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد واحد کرج هستم. این وبلاگ رو به پیشنهاد دکتر احمد شفازاده، مدرس درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه راه انداختم و زیر نظر ایشان وبلاگم رو به روزرسانی می کنم. امیدوارم بتونم یه قطره کوچک از دریای بزرگی و علم مولای خوبیها حضرت علی(ع) رو تو این وبلاگ قرار بدم. به این امید که شامل الطاف الهی قرار بگیریم...یاعلی
آمار یا علی های وبلاگ


یا علی های امروز: 16
یا علی های دیروز: 17
کل یاعلی ها: 155129
روزشمار فاطمیه اوقات شرعی