حدیث موضوعی سرورى حضرت فاطمه زهرا بر مریم و آسیه - امام علی(ع) صدای عدالت انسانی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام علی(ع) صدای عدالت انسانی
بذره ، گـر نظـر لطـف بـو تـراب کـند / به آسمان رود و کـار آفـتـاب کـند 
ثامن تم
طراح قالب
ثامن تـــم
روزشمار محرم عاشورا

معرفى مریم علیهاالسلام در مقام الگوى شایسته‏ى همه‏ى مؤمنان در حالى است که بهترین تفسیرکننده‏ى آیات قرآن، مریم را سرور بانوان زمانه‏ى خویش معرفى مى‏کند و فاطمه را سید، سرور و سرآمد جمله‏ى زنان در طول تاریخ:


مریم سرور زنان زمانه‏ى خویش بود، اما دخترم فاطمه سرور همه‏ى زنان جهان، از آغاز تا فرجام آن است(1) او قسمتى از وجود من، نور چشم من، میوه‏ى قلب من و روح میان دو پهلوى من است! 
فرشته‏اى بر من نازل شد و به من بشارت داد که فاطمه، سرور همه‏ى زنان اهل بهشت و نیز سرآمد همه بانوان امتم است. (2)


صدیقة لامثلها صدیقة- تفرغ بالصدق عن الحقیقة 
بدا بذالک الوجود الظاهر- سر ظهور الحق فى المظاهر 
هى البتول الطهر و العذراء- کمریم الطهر و لا سواء 
فانها سیدة النساء- و مریم الکبرى بلا خفاء. (3)


بدین ترتیب فضیلت و سرورى فاطمه علیهاالسلام بر آسیه و مریم ثابت مى‏شود. آرى، مقام و منزلت زهراى مرضیه نه تنها بسى والاتر از مقام آسیه و مریم صدیقه است، که اوج فضیلت آسیه و مریم بدان است که توفیق خدمتگزارى آستان حضرت خدیجه‏ى کبرى را به هنگامه‏ى وضع حمل فاطمه زهرا یافته‏اند: (4)


مریم به ابریق بهشتى شوید او را- عیسى فراز آسمان‏ها جوید او را اگر خدا مى‏خواست درباره‏ى حضرت زهرا علیهاالسلام مثل بزند، مى‏فرمود: و ضرب اللَّه مثلا للذین امنوا فاطمة بنت محمد. او الگوى همه‏ى زنان و مردان با ایمان است. او سرور بانوان هر دو جهان است. افتخار آسیه و مریم آن است که از خدمتگزاران درگاه فاطمه علیهاالسلام مى‏باشند. 

1ـ رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله: انها (فاطمة) لسیدة نساء العالمین فقیل أهى سیدة نساء عالمها فقال: ذاک لمریم بنت عمران فاما ابنتى فاطمة فهى سیدة نساء العالمین من الاولین والاخرین. بحارالانوار: ج 43، ص 24، روایت 20. 
2ـ رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله: اتانى ملک فبشرنى إن فاطمة سیدة نساء اهل‏الجنة و نساء أمتى. بحارالانوار: ج 21، ص 279
3ـ آینه‏ى ایزدنما: ص 2. شعر از حضرت آیت‏اللَّه محمد حسین غروى اصفهانى. 
4ـ چگونگى ولادت یگانه کوثر محمدى را مى‏توان از بیان سلاله‏ى راستین او، امام صادق علیه‏السلام، جویا شد: از آن هنگام که خدیجه‏ى کبرا ازدواج با محمد خاتم انبیا را اختیار نمود، زنان کینه‏جوى قریش جملگى از او دورى گزیدند و او را در وادى تنهایى واگذاردند، به گونه‏اى که هیچ زنى را اجازه‏ى دیدار با خدیجه کبرا نمى‏دادند.... آن هنگام که زمان وضع حمل خدیجه نزدیک شد، احدى از زنان مکه براى یارى او حضور نیافت، اما در این هنگام چهار بانوى رشید و بزرگوار به اذن خداوند از بهشت بر خدیجه وارد شدند. یکى از این زنان، زبان به سخن گشود و گفت: انا سارة و هذه آسیة بنت مزاحم و هى رفیقتک فى الجنة و هذه مریم بنت عمران و هذه صفورا بنت شعیب. بعثنا اللَّه تعالى الیک لنلى من امرک ما تلى النساء من النساء، من ساره (همسر ابراهیم خلیل) و این آسیه دختر مزاحم و او مریم دختر عمران و دیگرى صفورا دختر شعیب است. ما فرستادگان پروردگاریم تا یاریگر تو در لحظه‏اى باشیم که هر زنى به کمک دیگر زنان نیازمند است، و آنگاه خدیجه را کمک کردند تا فاطمه پاک و پاکیزه به دنیا آمد. هنگامى که فاطمه متولد شد چنان نورى از او ساطع شد که تمام خانه‏هاى مکه و مشرق و مغرب عالم را در بر گرفت. در این هنگام ده نفر از حوریان بهشتى بر آن خانه وارد شدند در حالى که هر یک، دو ظرف پر از آب کوثر به دست داشتند. بانویى که پیش روى خدیجه بود (مریم) فاطمه را برداشت و با آب کوثر غسل داد و آنگاه فاطمه را در پارچه‏ى سفیدى، از شیر سفیدتر و از مشک خوشبوتر، پیچید و پارچه‏ى دیگرى را مقنعه‏ى او کرد. آنگاه با فاطمه سخن گفت. فاطمه فرمود: 
اشهد ان لا اله الا اللَّه و ان ابى‏رسول‏اللَّه سید الانبیاء و ان بعلى سید الاوصیاء و ولدى سادة الاسباط. آنگاه هریک از آن بانوان را به اسم صدا زد و به یکایک ایشان سلام کرد. آن بانوان، شادمان و حوریان بهشتى خندان شدند. اهل آسمان‏ها نیز ولادت سرور زنان جهان را به یکدیگر بشارت دادند. در آن لحظه نورى بى‏نظیر در آسمان درخشیدن گرفت که تا آن روز چنان نورى دیده نشده بود. این بار بانوان (مریم، آسیه، ساره، صفورا) فاطمه را به آغوش خدیجه سپردند و گفتند: این دختر را بگیر که پاک‏کننده (طاهر) و پاک شده (مطهر) و پربرکت (مبارکة) است. خداوند به او و نسل او برکت داده است. 
امالى شیخ صدوق: ص 457. غایةالحرام: ص 177. دلائل الامامة: ص 8. بحارالانوار: ج 43، ص 2.


شنبه 92/1/24 .:. 10:9 عصر .:. محمد محمدپور حسین آبادی یاعلی بگو و نظربده ( یاعلی)
.:.  کدنویسی : وبلاگ اسکین  .:.  گرافیک : ثامن تم  .:.
روزشمار غدیر
درباره نویسنده وبلاگ

باسلام.بنده محمد محمدپور حسین آبادی متولد شهریور 1370 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه آزاد واحد کرج هستم. این وبلاگ رو به پیشنهاد دکتر احمد شفازاده، مدرس درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه راه انداختم و زیر نظر ایشان وبلاگم رو به روزرسانی می کنم. امیدوارم بتونم یه قطره کوچک از دریای بزرگی و علم مولای خوبیها حضرت علی(ع) رو تو این وبلاگ قرار بدم. به این امید که شامل الطاف الهی قرار بگیریم...یاعلی
آمار یا علی های وبلاگ


یا علی های امروز: 7
یا علی های دیروز: 10
کل یاعلی ها: 154718
روزشمار فاطمیه اوقات شرعی